Inovația în domeniul turismului este un subiect de actualitate care se dezvoltă odată cu prezentul. Comunitatea OSC- Hackathons a abordat în cadrul întâlnirii din luna iulie tema progresului în sectorul turismului în contextul unor schimbări accelerate în mediul actual.

Specialiștii în inteligență artificială și dezvoltarea turismului au adus în atenție posibilități de progres, idei inovatoare, aplicații utile și linii directoare către următorii pași de urmat.

Din punctul de vedere al Lect. univ. dr. Mihai Bulai, Prodecan al Facultății de Geografie și Geologie, UAIC, și speaker în cadrul webinarului, inovația are ca  sursă comportamentele turiștilor, faptul că în ultimii ani aceștia se responsabilizează pentru ca impactul lor asupra mediului să fie minim ,,ne dorim ca turismul să fie cât mai aproape de nevoile actuale ale călătorilor. Inovația vine din dorința și nevoia consumatorului, clienții sunt cei care modelează oferta turistică, cei care determină direcția în care se va dezvolta acest domeniu”.

Tedințele turismului din ultimii ani evidențiază o înclinație către componenta emoțională experiențială. Călătorii sunt interesați de poveștile oamenilor, ale locurilor prin care trec, de detaliile din viața locuitorilor unei anumite zone, despre realizările din prezent și viitor, și mai puțin despre trecut. Indiferent de motivele pentru care se practică turismul, acesta e devenit mult mai complex, cu standarde ridicate și cu o inlcudere mai amplă de activități și elemente care să definiească experiența ca una deosebită. ,,Deși progresul se realizează constant, inovarea nu se poate face pe termen scurt, este un demers ce urmărește toate etapele care stau la baza unei călătorii. Există la momentul actual o serie de instrumente care te pot ajuta să planifici totul digital, însă a rămas un spațiu generos deschis către noi oportunități. Iar un exemplu este utilizarea tehnologiei smart în colectarea datelor în mod centralizat cu privire la comportamentul turiștilor în timp real.”

Mihai Bulai, fondator al proiectului Iași.Travel, menționează de asemenea câteva din ideile ce vor fi implementate în curând în Iași printre care și utilizarea ochelarilor VR în ghidajul turistic augmented reality, mai ales în ce privesc muzeele și galeriile, turiștii având oportunitatea astfel să resimtă o altfel de emoție, mai realistică și dinamică în comparație cu cu vizualizarea clasică, statică a exponatelor.

,,Trebuie să căutăm un nou mod de a citi și cartografia orașul digital, mai conectat cu GPS-ul, în așa fel încât, cu ajutorul tehnologiilor să poți afla în timp real de activitățile și evenimentele ce se petrec în jurul tău, indiferent de regiunea în care te afli”, menționează lect.univ.dr. Mihai Bulai.