Bright Labs Hackathon a avut loc în luna aprilie în Oradea, la inițiativa Make IT in Oradea, în colaborare cu Primăria Oradea, Visit Oradea și UPU-SMURD Bihor. Evenimentul a fost dedicat tuturor pasionaților de tehnologie și startup-uri și s-a desfășurat pe durata a două zile.

Cum a fost organizat Bright Labs Hackathon?

Hackathon-ul a avut loc în 8 și 9 aprilie, în persoană la Cetatea Oradea și a fost organizat de către Make IT in Oradea. Make IT in Oradea este o organizație non-guvernamentală inițiată de Primăria Oradea și un grup de companii locale cu scopul de a crește ecosistemul local de startup-uri de tehnologie.

Întrebat care a fost scopul organizării Bright Labs Hackathon, David Achim, directorul executiv al Make IT in Oradea a spus: „În primul rând ne-am dorit ca prin acest eveniment să readucem comunitatea laolaltă după mai bine de 2 ani de pandemie și remote work. În al 2-lea rând, hackathonul a fost o ușă de intrare pentru echipele care își doresc să facă parte din programul Bright Labs Incubator. Nu în ultimul rând, în cadrul hackathonulului au fost propuse challenge-uri cu o utilitate reală și aș putea spune chiar crucială. Ne dorim ca soluțiile propuse de echipe să aibă continuitate și să devină utilizate în cel mai scurt timp de către partenerii noștri.”.

Evenimentul a fost organizat în colaborare cu Primăria Oradea, Visit Oradea și UPU-SMURD Bihor, care au lansat totodată și provocări în zona de Smart City, Travel și Health.

Provocările lansate de către Primăria Oradea au constat în:

  • crearea unei soluții pentru consultarea proiectelor publice cu cetățenii
  • crearea unei mape digitală inteligentă
  • crearea unei soluții pentru rezervarea terenurilor din cadrul bazelor sportive publice

Provocările lansate de către cei de la Visit Oradea au vizat:

  • crearea unei soluții care să realizeze profilele turiștilor care vizitează Oradea
  • crearea unei soluții care să monitorizeze timpul mediu petrecut de turiști în Oradea
  • crearea unei soluții care să monitorizeze dinamica participanților în cadrul unui eveniment sau o soluție care să monitorizeze numărul persoanelor din Cetatea Oradea.

Provocările din partea UPU-SMURD Bihor au fost:

  • crearea unei soluții care să permită automatizarea identificării principalelor elemente pe care se bazează algoritmii de triaj
  • crearea unei soluții care să permită trasabilitatea experiențelor unui voluntar într-un serviciu de urgență
  • crearea unei soluții care să permită atât transmiterea corectă a informațiilor de la un medic la altul sau asistent la altul în urma schimbului de tură, cât și legătura dintre pacient și aceste informații
  • crearea unei soluții care să permită evaluarea și monitorizarea durerii

Participanții s-au putut înscrie în 3 feluri: prin acceptarea uneia dintre provocările lansate pentru care să construiască o soluție, să vină cu ideea proprie de startup de tehnologie sau să se alăture unei echipe deja formate, aducând un plus de valoare cu expertiza și abilitățile personale.

Pentru unul dintre participanții la Bight Labs Hackathon și anume, Alex Ghiurău (developer) – fondator Hygge, decizia de a se înscrie a decurs astfel: „Motivația de a participa în competiția organizată de Make IT in Oradea a venit spontan, văzând că ar fi un cadru în care s-ar putea materializa o idee pe care o aveam de câteva luni. Am văzut că în general ar fi nevoie de o asemenea aplicație precum ce își propune Hygge și am zis: dacă nu acum, atunci când?”.

În prima zi a hackathonului au fost prezentate toate provocările lansate și toate ideile de afaceri care își căutau parteneri, astfel încât, până la finalul zilei s-au format 13 echipe care au început să lucreze chiar din acea noapte la dezvoltarea ideii. În următoarea zi fiecare echipă a avut sesiuni de mentorare, iar după aceea au participat la un workshop despre cele mai bune metode de a crea și susține o prezentare.

Hackathon-ul s-a încheiat cu prezentarea ideilor, moment care a fost transmise live, iar înregistrarea poate fi urmărită aici. Mentorii prezenți în cele două zile de hackathon fac parte din comunitatea locală. Printre aceștia s-a aflat și Sebastian Sarca – Developer Manager HUB IT Oradea la Banca Transilvania, care a subliniat că în cadrul unui hackathon „De multe ori participanții uită de faptul că au un timp limitat și nu apreciază realist cât de multe lucruri pot să facă în timpul alocat. Rolul mentorului este să pună echipei întrebările esențiale pentru a-i ajuta sa își focalizeze efortul în a-și răspunde cât mai repede întrebărilor esențiale pentru a putea forma un POC cât mai detaliat”.

Rezultatele Bright Labs Hackathon

Premiile au constat în:

– Câte 1.000 RON pentru echipa care reușea să strângă cel mai mare punctaj în urma prezentărilor din fiecare categorie (Smart City, Travel, Health și Business Idea),

– Șansa de a intra în următoarea etapă a programului de incubare Bright Labs Incubator pentru toți aceia care reușeau să obțină un punctaj mai mare mare de 50% din punctajul maxim,

– March-uri din partea Make IT in Oradea și a partenerilor.

„Hackathonul face parte din roadmap-ul Bright Labs Incubator – un program dedicat fondatorilor ambițioși de startup-uri de tehnologie care îi ajută să ajungă de la idee la produs lansat în piața în 6 luni. Astfel, echipele care și-au dorit să continue după acest eveniment au avut ocazia să se alăture cohortei 2022 a Bright Labs Incubator.”, susține David Achim, directorul executiv al Make IT in Oradea.

4 dintre cele 13 echipe care și-au prezentat ideea de startup au câștigat câte 1.000 RON și împreună cu alte 5 echipe, șansa de a intra în programul Bright Labs Incubator.

E benefică participarea la hackathon?

Sebastian Sarca – Developer Manager HUB IT Oradea la Banca Transilvania, susține că „Pe lângă partea tehnică a lucrurilor prin care afli informații și înveți lucruri noi, hackathoanele reprezintă o oportunitate foarte bună de a face networking cu oameni care împărtășesc aceleași interese ca tine. Informațiile se pot găsi foarte ușor pe internet acum, însă partea de networking a rămas în continuare cel mai mare boost în carieră.”.

Mai mult de atât, provocarea care vine în dreptul participanților este după cum menționează Alex Ghiurău – fondator Hygge „să vezi dacă și altcineva mai crede în ideea ta, și am fost încurajat să văd sprijinul echipei, lucru care m-a încurajat să continui.”.