Potrivit unui raport recent Eurostat privind competențele digitale ale tinerilor din Europa (16-24 ani), cei din România se clasează pe ultimul loc în UE. 56% dintre aceștia dețin competențe digitale de bază, față de media UE de 80%. România este pe ultimul loc și la nivelul populației generale, doar 10% dintre români având abilități digitale superioare (vs 33% media UE), în timp ce 43% au abilități reduse (vs 28% media UE).[1]

UiPath Foundation alături de Brio®, platformă ed-tech de măsurare a performanței educaționale avizată de Ministerul Educației și Cercetării, lansează în premieră în România primul instrument de diagnosticare și evaluare a literației digitale în rândul elevilor din România. După mai mult de 10 luni de dezvoltare, cele două entități pun la dispoziția publicului o serie de teste de literație digitală (alfabetizare digitală) ce se adresează elevilor din clasele I-XII, disponibile în mod gratuit pe brio.ro. Testele sunt lansate într-o primă etapă în varianta beta, versiunea finală fiind programată pentru luna aprilie 2022. Partener de implementare al proiectului este Banca Comercială Română (BCR).

Testele măsoară competențele elevilor legate de interacțiunea cu diferite device-uri și programe digitale, în contextul unor scenarii variate: școală, casă și familie, prieteni și hobby-uri. Literația digitală poate fi observată, măsurată și dezvoltată prin intervenții pedagogice, de aceea acest instrument vine și în sprijinul profesorilor și învățătorilor, care îl pot folosi la clasă pentru evaluarea capacităților elevilor. Testele sunt dezvoltate în concordanță cu reglementările Cadrului European pentru evaluarea competențelor digitale emis de Comisia Europeană și cuprind mai multe niveluri de dificultate, corespunzătoare competențelor digitale pe care ar trebui să le dețină  fiecare copil, pentru fiecare nivel de vârstă.

Lansarea versiunii beta a acestui instrument standardizat marchează un moment cheie al parteneriatului nostru cu Brio®, prin care ne-am propus să măsurăm, la nivel național, competențele digitale ale elevilor. Acest instrument va fi disponibil gratuit, celor peste 2,8 milioane de elevi din România. Pentru a rămâne dedicați obiectivului nostru de a susține copiii din medii defavorizate, eforturile noastre vor merge în direcția asigurării vizibilității și accesibilității acestui instrument elevilor și cadrelor didactice din zone și comunități vulnerabile, unde decalajele educaționale și sociale deja existente au fost amplificate de contextul pandemic”, spune Raluca Negulescu-Balaci, Director Executiv, UiPath Foundation.

Testele au fost elaborate de un colectiv complex de experți în psihometrie, științe ale educației, IT precum și de experți în domeniul digital, instrumentul fiind unul valid științific și putând oferi informații extrem de relevante atât la nivel individual, cât și la nivel de analiză a sistemului de învățământ românesc.

Competența digitală este una din cele opt competențe-cheie europene după care funcționează și sistemul românesc de educație. Lipsa de literație digitală în România nu este determinată de lipsa accesului la gadget, ci de lipsa aplicării unei strategii naționale privind digitalizarea sistemului de educație și formare, dar și de interesul și slaba pregătire a tuturor actorilor implicați în acest proces. Prin aceste teste pe care le-am dezvoltat cu ajutorul UiPath Foundation acoperim, așadar, competența digitală si asigurăm componenta de evaluare și de monitorizare, pentru a avea o imagine actuală asupra situației și asupra modalităților de intervenție. Însă demersul nostru nu se oprește aici, avem în plan să inițiem un Program Național pentru Evaluarea și Dezvoltarea Competențelor Digitale ale copiilor și profesorilor din România. Suntem încrezători că acest program va aduce alături de noi și alți parteneri din zonele de educație și business care să sprijine inițiativa noastră”, spune Dragoș Iliescu, CEO, Chief Scientist și fondator Brio®.

Metodologia de testare se bazează pe un model psihometric numit Teoria Răspunsului la Item (Item Response Theory, IRT), ce calculează pentru fiecare întrebare un număr de trei parametri: „dificultatea”, „discriminarea” și „probabilitatea ca răspunsul corect să fie ghicit”. La finalul testului, elevul va primi un raport în care sunt detaliate rezultatele sale, ce conține scorul total obținut și descrierea acestuia, în termeni de comportamente, cunoștințe și atitudini.

Educația este una dintre prioritățile noastre, prin care facem un pas important în conturarea unui viitor pentru care copiii și profesorii să fie pregătiți. Testele de literație digitală îi pun pe elevi față în față cu întrebări despre căutarea informațiilor pe internet, crearea de conținut digital (texte sau prezentări) precum și relaționarea cu alte persoane în mediul online. Vorbim despre o zonă a educației digitale esențială pentru viață, despre competențe de bază la care elevii au nevoie de acces. Prin acest instrument aflăm nivelul la care elevii utilizează tehnologia și, astfel, venim către ei cu soluții adaptate care să-i ajute să crească nivelul de performanță”, spune Nicoleta Deliu-Pașol, Director de Comunicare BCR.

Modelul de competențe care stă la baza testelor Brio de Literație Digitală are în vedere cinci mari arii: literația informațională și a datelor (capacitatea de a acumula informații și date din mediul online), comunicarea și colaborarea (toate situațiile în care socializarea este transpusă în mediul digital), crearea de conținut digital (inclusiv cunoștințele de programare), siguranța (capacitatea de a proteja dispozitivele, conținutul, datele personale și îmbunătățirea sănătății fizice și mentale), rezolvarea de probleme (capacitatea de a identifica nevoi și de a rezolva probleme practice în mediile digitale).

Dintre toate țările din Uniunea Europeană, doar în Bulgaria, Danemarca, Malta și România, toți elevii din învățământul secundar superior trebuie să susțină un test național de evaluare a competențelor digitale. În plus, în marea majoritate a sistemelor de educație din Europa, elevii primesc un certificat la sfârșitul învățământului secundar, care furnizează o dovadă oficială a nivelului de educație absolvit și pot permite accesul la învățământul superior.

Totuși, competența digitală apare numai la jumătate dintre sistemele de educație și, în cele mai multe dintre acestea, se aplică numai unui număr redus de elevi. Dintre sistemele de educație care includ informații despre competențele digitale în certificatele acordate la sfârșitul învățământului secundar, numai trei (Bulgaria, Malta și România) înregistrează aceste informații în certificatele tuturor elevilor.[2]